excel1.png
Datorer och teknik

Vilka kunskaper behöver man ha om Excel?

 

Har du redan lärt dej hur Excel fungerar? Excel en del av Office-paketet som är mycket populärt i många företag och därför är det vanligt att programmet används. Om du på din arbetsplats behöver en analys eller någon tabell av någon sort, då är det bra ifall du vet hur Excel fungerar. Kanske du behöver ordna en lista med olika namn i någon form av alfabetisk ordning, kanske du har fått som order att göra en lista över produkterna i lagret och de behöver få dem sorterade i ordning eller kanske endast sortera tråkiga rader baserat på olika färgnyanser eller olika bilder. Om du får information ordnad kommer det att bli lättare för dig att se över och förstå informationen, du kan ordna och enkelt se informationen som du just då skall använda .

Excel används till allt

I många av de svenska företagen används Excel till nästan allt. Det används dagligen för bland annat tidrapportering, projektstyrning, resursstyrning, fakturauppställning och olika sorters analyser. Med hjälp av Excel kan du sortera alla uppgifter efter text, räknetal (den minsta till den största eller tvärtom) samt olika datum och klockslag (äldsta till nyaste eller tvärtom) i en eller flera kolumner. Du kan också sortera efter en anpassad lista eller efter ett speciellt form och färg, tecken eller ikoner. De flesta sorteringsjobben är vanligtvis sorteringar du kan göra i rediga kolumner, men du kan givetvis också sortera i fina rader.

I Excel-tabellen kan sorteringsvillkoren sparas så att du kan använda på nytt din tidagare sortering varje ny gång du kommer till arbetsboken, men dessa villkor kommer inte att sparas för bara ett cellområde. Ifall du vill spara sorteringsvillkoren så att du alltid kan återanvända en sortering skall du använda tabeller. Detta är jättebra när du jobbar med olika sorteringar med många kolumner eller då du sorterar sådant som tar längre tid att skapa.

En stor del av företagen använder Excel för bland annat tidrapportering. Normalt görs det så att varje arbetare har ett eget kalkylblad för sin egen tidrapportering , med en flik per vecka. På alla flikar finns det en veckorapport som går från måndag till söndag, med möjlighet att sätta upp rader för arbetsuppgifter och att göra tidrapporteringar. Arket kan vara mer eller mindre intelligent med beräkning av flextid, dagsarvode och reserapporter. På detta sätt är det enkelt att hålla koll på både arbetstider.

Bokföring

Många tycker att det är jobbigt att bokföra sina egna privata köp. Men ett enkelt sätt att hålla koll på vad man använderna sina pengar till är att dokumentera ned det vill säga skriva ner alla köp man gör. Det kanske låter som en rätt så jobbig sak, men det behöver det verkligen inte vara , om man har ett bra verktyg som gör jobbet- då menar jag Excel. För ett tag sedan fick jag ett bra tips om hur att jag kunde sköta och se över min privatekonomi mycket enkelt med just Excel. Tipset jag fick var så bra att jag förverkligade det genast. Jag har nuskrivit in alla mina inkomster och utgifter i ett simpelt Excel-dokument. Efteråt adderas bara det jag behöver veta i olika tabeller och diagram snabbt som blixten med hjälp av ett litet klick.

Rekommenderar verkligen Excel. Programmet gör det tråkiga så mycket roligare och framförallt enklare.